22 / 404 28 00
„Zadbaj o swoje ciało. 
To jedyne miejsce, 
jakie masz do życia.” 
 Jim Rohn 




 
Zapraszamy do salonu
KONDYCJApl

Czynne:
pn. - pt. 10.00-20.00
sob. 10.00-15.00


Lokalizacja
ul. Wołoska 70 lok 111
02-507 Warszawa

(wejście od szczytu budynku, od ulicy Racławickiej)

Oszczędzaj kręgosłup: 10 porad, jak uniknąć cierpienia.


16.12.2013
(...) Przeciążony samochód powoduje, że opony się wybrzuszają a amortyzatory ulegają zużyciu. W ten sam sposób, dodatkowe obciążenie kręgosłupa powoduje, że dyski bardziej się wybrzuszają. Niektóre sposoby obciążenia kręgosłupa (np. chodzenie), są ważne dla jego zdrowia, ponieważ dyski nie są zaopatrywane przez krew. Otrzymują składniki odżywcze z przylegających do niego kości i chrząstek, które 'wpompowują' składniki odżywcze do dysku i 'wypompowują' z niego odpady. Utrata wagi może zredukować zużycie i osłabienie dysków, jak i tworzenie się na nich wypukłości. Czasem, jest już za późno i zdąży dojść do urazu, ale utrata wagi prawie zawsze jest korzystna dla kręgosłupa, jeśli nie odbywa się za szybko i połączona jest z ćwiczeniami nieszkodzącymi kręgosłupowi. (...)

Oszczędzaj kręgosłup:
10 porad, jak uniknąć cierpienia

 
        Urazy utrudniają osiągnięcie celu. Naucz się unikać urazów, które nie pozwalają ci chodzić na siłownię – pozostań w niej i trzymaj się z dala od szpitala.
 
        Ból pleców może sprawić, że pochylanie się, wstawanie z łóżka, a nawet oddychanie, staje się nie do zniesienia. Wiele osób cierpi na bóle kręgosłupa, ponieważ nie stosuje odpowiednich ćwiczeń. Ale, wielu zapalonych sportowców również odczuwa gnębiący ból pleców. W późniejszych latach swego życia, kulturyści wykonując proste czynności jak chociaż by wiązanie butów, często krzywią się, jak by ich korpus był związany drutem kolczastym. Cóż, jeśli nie trenujesz, Ty także jesteś na to skazany. A jeśli trenujesz, upewnij się że robisz to poprawnie.
 
Szczególnie pośród ludzi podnoszących ciężary, urazy pleców zwykle dotyczą odcinka lędźwiowego, czyli dolnej części kręgosłupa. Dyskomfort może nie być bardzo uciążliwy, lecz czasem prowadzi do chronicznego, długo trwającego i uporczywie intensywnego bólu. Naciągnięty mięsień, uszkodzony dysk, schorzenie zwyrodnieniowe, albo zużycie i osłabienie spowodowane wiekiem mogą być winowajcami. Zła postawa, nieprawidłowa technika podnoszenia ciężarów oraz duży brzuch mogą być źródłami bólu.
 
Aby dowiedzieć się, jak uniknąć urazów kręgosłupa i chronicznego bólu pleców, przeprowadziłem wywiad z doktorem Jasonem Highsmithem, autorem książki Kompletny przewodnik po bólu pleców. Jest certyfikowanym, dobrze wyszkolonym i ogromnie poszukiwanym neurochirurgiem, znanym na całym świecie ekspertem w leczeniu i zapobieganiu zwyrodnieniom i urazom kręgosłupa.


http://www.fitnow.pl/www/images/pics/o_4089_b80b8aad.jpgCo leczysz i jak opisałbyś swoje podejście?
 
Dr: Neurochirurdzy, jak ja, przeprowadzają więcej operacji pleców niż przedstawiciele wszystkich innych specjalizacji razem wzięci. Leczymy wszystko, od uciskanych nerwów i rwy kulszowej, po chorobę zwyrodnieniową dysków i stenozę. Specjalizuję się w mało inwazyjnych operacjach. Większość pacjentów nie potrzebuje operacji, ale codziennie leczymy mnóstwo pacjentów, którzy mają problemy z kręgosłupem i staramy się nieść im ulgę w jak najlepszy sposób.
 
Moje podejście do opieki nad pacjentem jest wielopłaszczyznowe. Ćwiczenia, utrata wagi, zmiana stylu życia, fizjoterapia, chiropraktyka, zastrzyki oraz radzenie sobie z bólem, są etapami jakie się przechodzi na drodze do wyzdrowienia.

Jakie są główne znaki ostrzegawcze, sygnalizujące że ból kręgosłupa może być objawem poważnego urazu?
 
Dr: Osłabienie, odrętwienie lub obydwa naraz, są poważnym powodem do zmartwienia. Słabsze funkcjonowanie jelit lub pęcherza wymagają natychmiastowej interwencji lekarza.
 
Uporczywy ból pleców u dzieci jest również czymś na co pilnie należy zwrócić uwagę. Większość przypadków takiego bólu u dzieci spowodowana jest ciężkimi plecakami i złą postawą, ale może również świadczyć o skoliozie, a nawet o guzach.

Jak można odróżnić ból więzadeł od bólu mięśni?
 
Dr: Ból więzadeł zwykle pojawia się w przypadku aktywnego lub pasywnego ruchu. Ból pleców przeważnie nasila się podczas aktywnego ruchu. Różnica jednak jest subtelna.
 
Czy możesz powiedzieć coś więcej na temat tego, dlaczego Twoim zdaniem trening siłowy jest ważny dla wzmocnienia kręgosłupa oraz dla utrzymania jego spójności?
 
Dr: W większości przypadków, ból pleców jest spowodowany naciągnięciem mięśnia lub napięciem więzadła. Silny, muskularny korpus, może ustabilizować i usztywnić kręgosłup, zmniejszając ryzyko urazów. Ci, którzy już wcześniej borykali się z bólem pleców, mogą również wiele zyskać ze wzmocnienia korpusu.
Jakich wskazówek udzieliłbyś ludziom trenującym siłowo, którzy chcą trenować bezpiecznie oraz mając na uwadze zdrowie kręgosłupa?
 
Dr: Wszyscy wiedzą, że praca nad grupami mięśni antagonistycznymi jest zawsze ważnym ćwiczeniem. Sprawdza się to zwłaszcza u osób, które mają problem z kręgosłupem, ponieważ ważna jest równowaga pomiędzy siłami działającymi na kręgosłup, gdy próbujemy wzmocnić korpus. Robienie niezliczonej ilości brzuszków, żeby mieć wspaniałe mięśnie brzucha nie jest dobrym pomysłem. Ważne jest aby wyrównać siły działające na kręgosłup, wykonując ćwiczenia na mięśnie przeciwne.
 
Niektóre ćwiczenia są niewskazane w przypadku pacjentów ze zwyrodnieniem dysków. Podnoszenie ciężarów, które zwiększa obciążenie osiowe (ciężar na linii z kręgosłupem) może sprawić, że ból stanie się bardziej intensywny. Te ćwiczenia to: wyciskanie ud na suwnicy, martwy ciąg, wyciskanie w pionie i wykroki z obciążeniem na barkach.
 
Dobrą wiadomością jest to, że większość trenujących jest świadoma swojej fizjonomii oraz formy i z reguły są oni w świetnej kondycji, by uniknąć urazów. Jednak niewłaściwa technika podnoszenia ciężarów, zwłaszcza większych, może łatwo zmienić postać rzeczy. Jeśli zaczynasz mieć problemy z bólem kręgosłupa, zmniejsz obciążenie i zwiększ ilość powtórzeń.
 
Dlaczego zmniejszenie wagi jest najlepszą rzeczą jaką można zrobić, by zredukować ból pleców? Czy utrata wagi pomoże również w walce z przyczyną bólu?
 
http://www.fitnow.pl/www/images/pics/o_4092_92286914.jpgDr: Przeciążony samochód powoduje, że opony się wybrzuszają a amortyzatory ulegają zużyciu. W ten sam sposób, dodatkowe obciążenie kręgosłupa powoduje, że dyski bardziej się wybrzuszają. Niektóre sposoby obciążenia kręgosłupa (np. chodzenie), są ważne dla jego zdrowia, ponieważ dyski nie są zaopatrywane przez krew. Otrzymują składniki odżywcze z przylegających do niego kości i chrząstek, które 'wpompowują' składniki odżywcze do dysku i 'wypompowują' z niego odpady.
 
Utrata wagi może zredukować zużycie i osłabienie dysków, jak i tworzenie się na nich wypukłości. Czasem, jest już za późno i zdąży dojść do urazu, ale utrata wagi prawie zawsze jest korzystna dla kręgosłupa, jeśli nie odbywa się za szybko i połączona jest z ćwiczeniami nieszkodzącymi kręgosłupowi.

Dlaczego duży brzuch jest problemem, jeśli chodzi o zdrowie kręgosłupa?
 
Dr: Duży brzuch obciąża kręgosłup zbyt nisko i zaburza równowagę rozkładu wagi. Przez to, za bardzo pochylamy
się do przodu i aby to wyrównać, większość ludzi wykrzywia swój kręgosłup w sposób powodujący hiperlordozę, czyli nadmierne wygięcie w odcinku lędźwiowym. Dodatkowa waga nadmiernie obciąża dyski.

Jakie mięśnie powinny zostać poddane treningowi, aby wzmocnić korpus?
 
Dr: Mięśnie skośne, poprzeczne i proste brzucha oraz mięśnie lędźwiowe, jak i również czworoboczne oraz mięśnie przylegające do kręgosłupa.
 
Gdy doświadczamy bólu pleców, do kogo powinniśmy się udać? Co zaleciłby ekspert jak Ty, aby polepszyć ich stan?
 
Dr: Większość przypadków bólu pleców przechodzi dzięki konserwatywnym metodom, takim jak odpoczynek, lód i ciepło oraz leki. Jeśli ból nie ustaje przez więcej niż kilka dni, albo pojawia się osłabienie i odrętwienie, powinno się pójść do lekarza pierwszego kontaktu.
 
Wiele przyczyn bólu pleców, nie powiązanych z kręgosłupem, pozostaje nierozpoznanych. Lekarz pierwszego kontaktu, powinien zalecić leczenie oparte o wszystkie elementy opisane powyżej. Gdy pacjenci przychodzą do mnie, oznacza to, że wszystko inne zawiodło.


10 sposobów na zdrowy kręgosłup:

1/ Ruszaj się
Utrzymuj swoje ciało w dobrej kondycji, zachowaj prawidłową wagę, ćwicz regularnie i unikaj siedzącego trybu życia aby zapobiec urazom kręgosłupa i powiązanego z nimi bólu. Im więcej się poruszasz i jesteś aktywny, tym zdrowszy będziesz.

2/ Pozbądź się papierosów 
Nikotyna zawarta w papierosach zmienia chemiczną strukturę krążków międzykręgowych, powodując, że stają się one podatne na nagłe odwodnienie. Sprawia to, że robią się kruche i bardziej podatne na rozerwanie. Możesz dopisać to do listy powodów, aby skończyć z nałogiem.

3/ Cały czas zachowuj prawidłową postawę
Przez większość naszego codziennego życia, jesteśmy zmuszeni siedzieć, często przez bardzo długie okresy czasu. Dr. Highsmith zaleca, aby monitor ustawiony był na poziomie oczu i aby nasze nogi znajdowały się pod kątem 90 stopni na krześle, a nasze stopy były lekko odchylone ku górze.

4/ Rób regularne przerwy, jeśli siedzisz przez dłuższy czas
Regularne, krótkie przerwy są lepsze niż jedna długa, mówi Dr Highsmith. Kilkuminutowy spacer co pół godziny powinien pomóc w pozbyciu się ucisku, który powstał wokół naszego kręgosłupa podczas siedzenia.

5/ Jak najmniej korzystaj z laptopa i telefonu komórkowego
„Laptop jest najgorszy dla poprawnej ergonomii ciała”, mówi Dr Highsmith. Korzystanie z telefonu komórkowego, gdy kark jest przechylony na bok, również powoduje nieprawidłową posturę, która może spowodować napięcie w obrębie kręgosłupa. Jednak niektóre technologie komunikacyjne, jak np. zestaw słuchawkowy, łagodzą napięcie i mogą stanowić odpowiednie zastępstwo.

6/ Trenuj cały tułów
Mięśnie brzucha muszą być ćwiczone razem z innymi rejonami tułowia by zapewnić jego pełną sprawność. Oznacza to również wzmacnianie dolnego odcinka pleców.

7/ Pilnuj swojej pozycji podczas snu
Dr Highsmith zaleca spanie na boku na twardym, ale wygodnym materacu. Pozycja embrionalna pomoże odciążyć plecy. Poduszka wciśnięta między nogi, odciąży biodra. Za najgorszą pozycję do snu, uważa się spanie na brzuchu. Nadmiernie podkreśla ona wygięcie kręgosłupa i może powodować napięcie.

8/ Nie ignoruj objawów
Gdy ból pleców pojawi się po raz pierwszy, prawdopodobnie będziesz robił to samo, co do tej pory. Postarasz się zwalczyć uczucie dyskomfortu. Dr Highsmith uważa, że należy przestać robić, to co robiliśmy do tej pory, pozwolić plecom odpocząć i zażyć leki przeciwzapalne. Odczuwasz ból w nogach lub słabość? Idź do lekarza. Straciłeś kontrolę nad swoimi jelitami lub pęcherzem? Idź na ostry dyżur, natychmiast.

9/ Przyspiesz proces leczenia
Jeśli ból pleców pozwala ci się poruszać w jakimś stopniu, stymuluj ten rejon lekkimi ćwiczeniami, takimi jak pływanie albo chodzenie. Pomaga to w leczeniu, bez ryzyka dalszych uszkodzeń dysków.

10/ Unikaj niektórych ćwiczeń
Mimo, że dr Highsmith podkreśla, że aktywność fizyczna jest świetnym sposobem na wzmocnienie pleców i przyspieszenie procesu leczenia, niektórych ćwiczeń powinieneś unikać w przypadku bólu pleców. Wyciskanie w pionie (w którym sztanga unoszona jest nad głowę) i wykroki z obciążeniem, to właśnie ćwiczenia, których powinieneś unikać. Mogą obciążyć cały kręgosłup (uciskać kręgosłup w okolicach głowy – jak w przypadku, gdy ktoś skacze na główkę do płytkiej wody). Bieganie również może być ryzykowne. Upewnij się, że robisz ćwiczenia cardio w inny sposób. Twój kręgosłup potrzebuje odrobiny troski, tak jak płuca i serce.
 
Źródło: Fitnow.pl
» powrót do poprzedniej strony


Pliki cookies         O nas | Oferta | Cennik | Promocje | Artykuły | Galeria | Opinie | Partnerzy | Kontakt
Copyright ® SalonKONDYCJA.pl | Designed by Venomedia